Последен ден: НАП чака декларации от българи с доходи и имущество в чужбина
Днес изтича срокът за подаване и коригиране на данъчни декларации за 2025 г. НАП напомня, че разполага с информация за доходи и активи зад граница чрез международния обмен на данни
Днес, 30 септември, е последният срок за българите, които са получили доходи от чужбина през 2025 г. или притежават определено имущество зад граница, да изпълнят задълженията си към Националната агенция за приходите.
Задължението се отнася за местните физически лица, които трябва да декларират облагаемите си доходи за 2025 г., независимо дали са получени в България или в друга държава.
В годишната данъчна декларация трябва да бъде посочено и определено имущество в чужбина, притежавано към 31 декември 2025 г. Сред активите, които могат да подлежат на деклариране, са недвижими имоти, акции и дялови участия в дружества извън страната, както и други активи, за които законът предвижда такова задължение.
Редовният срок за подаване на годишната данъчна декларация по чл. 50 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица изтече на 30 април 2026 г. За хората, които са го пропуснали, 30 септември е последната възможност за подаване.
До днес могат да се правят и корекции във вече подадена декларация, когато са допуснати грешки или са пропуснати доходи и имущество в чужбина.
НАП получава информация от чужбина
От приходната агенция напомнят, че данъчните администрации обменят информация помежду си. Именно чрез международния обмен НАП получава данни за определени доходи и активи на български местни физически лица, намиращи се извън страната.
Важно е обаче да се прави разлика между деклариране на доход и повторното му облагане.
Ако върху даден доход вече е платен данък в друга държава, това не означава автоматично, че той ще бъде обложен изцяло втори път в България.
Когато между България и съответната държава има действаща спогодба за избягване на двойното данъчно облагане, се прилага механизмът, предвиден в конкретната спогодба. Така се определя начинът, по който ще бъде отчетен данъкът, вече платен в чужбина.
При доходи от държава, с която България няма такава спогодба, може да се приложи т.нар. „обикновен данъчен кредит“. В този случай доходът се облага и в България, но от дължимия данък се приспада вече платеният в чужбина, до размера на българския данък върху съответния доход.
НАП обръща внимание и на действието на Многостранната конвенция за прилагане на мерки, свързани с данъчните спогодби и предотвратяването на свиването на данъчната основа и прехвърлянето на печалби. Конвенцията е в сила за България от 1 януари 2023 г.
Списъкът на спогодбите, попадащи в обхвата на Конвенцията, както и резервите и уведомленията, направени от България, са посочени в закона за нейната ратификация.
За хората, които все още не са изпълнили задължението си, днешният ден е последната възможност да подадат необходимата декларация или да коригират вече подадена такава за доходите и активите си за 2025 г.
Още новини в категория Бизнес
Последвайте ни в Telegram: https://t.me/p26news
БЪЛГАРИЯ
„Завинаги ще си в сърцата ни“: Съпругата на убития Илиян Филипов публикува семейна снимка
ИЗБРАНО ОТ P26
(ВИДЕО, СНИМКИ) „Червената фента“: Мрежата зад опасната дрога в София
РАЗСЛЕДВАНЕ
Боре Канадеца пак изплува: Тъща му “баба Денка” влиза в делото за “Мариета Палас”
РАЗСЛЕДВАНЕ
Появиха се кадри непосредствено след убийството на Илиян Филипов
ГЛАСОВЕ
Синът на убития Илиян Филипов: Името ти ще бъде пазено! Честта ти ще бъде защитавана!
БЪЛГАРИЯ
БЛС настоява за проверки във всички лечебни заведения след акцията в Пловдив
БЪЛГАРИЯ
(ВИДЕО) ЦИК показа как ще гласуваме с машина на 25 октомври: Бюлетината ще е на три страници
БЪЛГАРИЯ
Шефката на ревматологията в УМБАЛ „Св. Георги“ с признания по схемата за източване на НЗОК
БЪЛГАРИЯ
(ВИДЕО) ЦИК с важна информация за изборите. Подготовката за вота на 25 октомври продължава
БЪЛГАРИЯ
УМБАЛ „Св. Георги“: Нямаме официални данни от проверките, пуснахме вътрешно разследване

