09 ноември 2026 София, България
Търси

Минималната пенсия става 374,62 евро от юли 2027 г.! Вдигат и майчинството

09 ноември 2026 преди 8 ч
Минималната пенсия става 374,62 евро от юли 2027 г.! Вдигат и майчинството Снимка: БГНЕС

Проектобюджетът на ДОО предвижда увеличение на пенсиите със 7–8% по швейцарското правило. Минималната заплата и осигурителният доход за самоосигуряващите се стават 660 евро, а обезщетението за втората година майчинство достига 450 евро.

Минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст ще достигне 374,62 евро от 1 юли 2027 г. Това предвижда проектобюджетът на Държавното обществено осигуряване (ДОО) за следващата година, който предстои да бъде обсъден от Надзорния съвет на Националния осигурителен институт (НОИ).

В момента минималната пенсия е 347,51 евро. Предвидено е всички пенсии да бъдат осъвременени по т.нар. швейцарско правило, като заложеното увеличение е между 7 и 8%.

Така милиони пенсионери могат да получат по-високи месечни доходи от средата на следващата година, ако предложените параметри бъдат одобрени.

Над 16 млрд. евро ще бъдат разходите за пенсии и осигуровки

Общите разходи на ДОО през 2027 г. се очаква да надхвърлят 16 млрд. евро. От тях повече от 14,6 млрд. евро са предвидени за изплащане на пенсии.

Над 6,7 млрд. евро от средствата за пенсии ще бъдат осигурени чрез трансфер от държавния бюджет.

От 1 януари 2027 г. минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се ще бъде 660 евро – колкото е предвидената нова минимална работна заплата.

Същевременно максималният осигурителен доход ще се увеличи от 2300 на 2400 евро.

Майчинството става 450 евро, увеличават обезщетението за работещите майки

Промени са заложени и при обезщетенията за отглеждане на дете.

Месечната сума за втората година майчинство се предвижда да нарасне до 450 евро.

Увеличение е планирано и за майките, които се върнат на работа преди изтичането на втората година. Те ще получават 75% от обезщетението вместо досегашните 50%.

Променят и обезщетенията за безработица

Проектобюджетът предвижда минималното дневно обезщетение за безработица да бъде 13 евро, а максималното да достигне 60,76 евро.

Всички предложени промени предстои да бъдат разгледани в рамките на бюджетната процедура. След обсъждането в Надзорния съвет на НОИ проектът трябва да премине и през следващите етапи на одобрение, преди параметрите да станат окончателни.

Още новини в категория Бизнес

Последвайте ни в Telegram: https://t.me/p26news

Още от Бизнес
Времето
↑